Onderhoud? Autoservice Luikens Stadskanaal!
Voor onderhoud en reparaties gaat u naar Autoservice Luikens Stadskanaal.
Waarom? Nou daarom:
Garantie op de onderdelen
Garantie op de montage
Persoonlijke service
De zekerheid van Autoservice Luikens Stadskanaal

Adviseer mij
Weet u niet wat voor service u auto nodig heeft? Geen probleem! Neem u contact met ons op door ons te bellen of door ons contactformulier in te vullen en dan kijken wij samen, wat voor u en uw auto, het beste is.
Maak een afspraak
+31 0599 615 341
06 – 27614911
Neem contact met ons op
via het contactformulier
Bezoek ons
Electronicaweg 35b,
9503 GA Stadskanaal
Interne Motorreiniging
EGR
Wacht niet tot het te laat is .Egr is een belangrijk milieu systeem in uw auto . Een goed werkend systeem draagt bij tot een schoonere lucht . Een nadeel is echter dat dit systeem uw motor intern extreem kan vervuilen en dan gaat het systeem in storing en kunnen er verschilende klachten onstaan. Als het systeem in storing gaat , word er een foutcode in het mms gezet.
Dit is bij de jaarlijks apk een afkeur. Wacht niet tot het te laat is en laat vroegtijdig uw motor intern reinigen en voorkom erger.
Wat is EGR?
Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode die gebruikt wordt bij interne-verbrandingsmotoren. EGR staat voor Exhaust of Emission Gas Recirculation.
Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.
Bij benzinemotoren, gebruikt in de automobielsector, wordt de uitlaatgasrecirculatie geregeld door de EGR-klep. Deze klep bevindt zich tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk. Bij de eerdere systemen werd de klep bediend door drukverschillen in het inlaatspruitstuk. De mechanische bediening was zo afgeregeld, dat de klep alleen geopend werd bij deellast. Bij modernere systemen gebeurt dit overwegend met behulp van een elektrisch bediende klep, wat een betere aansturing mogelijk maakt. Een volgende stap is het gebruik van variabele in- en uitlaatkleptiming (interne EGR), waardoor de inwendige vervuiling van het inlaatsysteem wordt gereduceerd en er sneller op wisselende rijomstandigheden kan worden gereageerd. EGR is een belangrijk onderdeel bij de emissieregeling van voertuigen. Een groot nadeel is het vermogensverlies en een versnelde inwendige vervuiling van de motor.
Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt afgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er geen geld in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag.
Bij hogedruk-EGR worden de uitlaatgassen van voor de turbo teruggevoerd naar na de compressor. Het voordeel is dat de hoeveelheid EGR relatief snel aangepast kan worden aan de hoogdynamische motortoestand. Dit principe is standaard voor dieselmotoren van de Euro III-generatie en later.
Als alternatief is er ook lagedruk-EGR bekend bij dieselmotoren, waarbij er na het uitlaatgasbehandelingssysteem uitlaatgas afgetakt wordt, dat weer teruggevoerd wordt naar de compressor. Dit systeem is nog niet veel in gebruik.
Het gehele EGR systeem word gereinigd
Uw voordelen:
Meer motorvermogen
Zuiniger
Minder uitstoot schadelijke gassen
Geen apk afkeur code’s

Interne Motorreiniging
EGR
Wacht niet tot het te laat is .Egr is een belangrijk milieu systeem in uw auto . Een goed werkend systeem draagt bij tot een schoonere lucht . Een nadeel is echter dat dit systeem uw motor intern extreem kan vervuilen en dan gaat het systeem in storing en kunnen er verschilende klachten onstaan. Als het systeem in storing gaat , word er een foutcode in het mms gezet . Dit is bij de jaarlijks apk een afkeur. Wacht niet tot het te laat is en laat vroegtijdig uw motor intern reinigen en voorkom erger.
Wat is EGR?
Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode die gebruikt wordt bij interne-verbrandingsmotoren. EGR staat voor Exhaust of Emission Gas Recirculation.
Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.
Bij benzinemotoren, gebruikt in de automobielsector, wordt de uitlaatgasrecirculatie geregeld door de EGR-klep. Deze klep bevindt zich tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk. Bij de eerdere systemen werd de klep bediend door drukverschillen in het inlaatspruitstuk. De mechanische bediening was zo afgeregeld, dat de klep alleen geopend werd bij deellast. Bij modernere systemen gebeurt dit overwegend met behulp van een elektrisch bediende klep, wat een betere aansturing mogelijk maakt. Een volgende stap is het gebruik van variabele in- en uitlaatkleptiming (interne EGR), waardoor de inwendige vervuiling van het inlaatsysteem wordt gereduceerd en er sneller op wisselende rijomstandigheden kan worden gereageerd. EGR is een belangrijk onderdeel bij de emissieregeling van voertuigen. Een groot nadeel is het vermogensverlies en een versnelde inwendige vervuiling van de motor.
Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt afgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er geen geld in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag.
Bij hogedruk-EGR worden de uitlaatgassen van voor de turbo teruggevoerd naar na de compressor. Het voordeel is dat de hoeveelheid EGR relatief snel aangepast kan worden aan de hoogdynamische motortoestand. Dit principe is standaard voor dieselmotoren van de Euro III-generatie en later.
Als alternatief is er ook lagedruk-EGR bekend bij dieselmotoren, waarbij er na het uitlaatgasbehandelingssysteem uitlaatgas afgetakt wordt, dat weer teruggevoerd wordt naar de compressor. Dit systeem is nog niet veel in gebruik.
Het gehele EGR systeem word gereinigd
Uw voordelen:
Meer motorvermogen
Zuiniger
Minder uitstoot schadelijke gassen
Geen apk afkeur code’s
Onderhoud? Autoservice Luikens Stadskanaal!
Voor onderhoud en reparaties gaat u naar Autoservice Luikens Stadskanaal.
Waarom? Nou daarom:
Garantie op de onderdelen
Garantie op de montage
Persoonlijke service
De zekerheid van Autoservice Luikens Stadskanaal
Adviseer mij
Weet u niet wat voor service u auto nodig heeft? Geen probleem! Neem u contact met ons op door ons te bellen of door ons contactformulier in te vullen en dan kijken wij samen, wat voor u en uw auto, het beste is.
Maak een afspraak
+31 0599 615 341
06 – 27614911
Neem contact met ons op
via het contactformulier
Bezoek ons
Electronicaweg 35b,
9503 GA Stadskanaal